www.plankenloodsje.nl

 

REIS MET HINDERNISSEN

We laten Roelof Talen uit Haerst (De Doorn) aan het woord. Hij vertelt ons wat er gebeurde op die dag in 1945 dat hij eieren ging halen bij zijn schoonfamilie in Den Hulst:

"Nadat ik op 30 september 1944 door de Groene Polizei was opgepakt tijdens een razzia moesten we bij Hasselt en Genne verdedigingswerken aanleggen, loopgraven, kanonstellingen en schuilplaatsen bouwen enz.
Het Duitse leger was verslagen, het trok zich steeds verder terug, ook in Nederland. De Canadezen waren al doorgedrongen in Hardenberg en Balkbrug, maar de groep Duitsers die ons aan het werk hielp zat nog steeds in Hasselt. We hadden inmiddels al een hele verdedigingslinie aangelegd!"

Duitse bommen op de Lichtmis

"Op een dag in 1945 moesten we van de Duitsers naar het Lichtmis-viaduct, daar moesten we grote vliegtuigbommen, die op het betonnen viaduct waren gelegd, onder het zand kruien. Dat was i.v.m het gevaar voor trillingen en om ze onzichtbaar te maken voor de geallieerde jagers die de hele dag boven de Zwolseweg vlogen. (1)
Ik fietste in die periode dus elke ochtend naar de Lichtmis op een oude damesfiets met antiplofbanden, gemaakt van repen auto-buitenbanden."

(1) Terwijl de Canadezen na de bevrijding van Balkbrug bezig waren om in Balkbrug een baileybrug te bouwen, bliezen de Duitsers het viaduct aan de Lichtmis op.

Dubbelstaarten in actie

"Tegen mijn vrouw Geertje had ik gezegd dat ik na het werk nog een keer naar Den Hulst (2) wilde fietsen om te kijken of er nog wat eieren en/of boter te krijgen zou zijn bij haar ouders. Veel te eten was er bij ons niet meer en we wisten natuurlijk niet wanneer voor ons de oorlog voorbij zou zijn.
De hele dag waren Amerikaanse jagers in de lucht geweest boven de weg van Zwolle naar Meppel. Ze doken en schoten bijna overal op maar er was bijna geen verkeer. Ze doken ook een paar keer op het viaduct en dan renden we met z'n allen onder het viaduct om daar beschutting te zoeken. Echt op ons schieten deden ze niet en dat was maar gelukkig ook.
Na het werk fietste ik dus in de richting van Den Hulst. Vlakbij de plaats gekomen waar de spoorlijn de weg kruist, kwamen er weer vliegtuigen aan. Ze vlogen boven de spoorlijn, het waren deze keer van die dubbelstaarten zoals wij ze toen noemden.


Ze waren groter dan de normale jagers en ze hadden ook bommen bij zich. Ze probeerden de spoorbrug te raken en vervolgens schoten ze op het spoorwegemplacement.
Toen ik ze zag aankomen stapte ik even af. De vliegers doken omlaag en smeten hun bommen, het was een hels lawaai.
Even voor de spoorlijn stond een blok woningen, het "Rooie Dorp" geheten. (link naar maps.google)
Toen de bommen vielen renden de vrouwen uit die huizen en doken plat in het gras. Één vrouw sprong echter overeind, kwam in mijn richting en schoot op de kop in een éénmansgat, die langs alle grote wegen waren gemaakt voor de veiligheid van de Duitsers. De vliegtuigen draaiden en kwamen nog een keer over. Toen ik keek zag ik dat de vrouw nog in het gat zat; hoofd naar beneden en haar pannenkoekspan stak nog steeds in de lucht."

(2) E.W.Kappert, Hoofdvaart NZ 4, Den Hulst

Vrachtwagen als doel

"Ik ben hierna weer op de fiets gestapt: in de Oosterhulst scharrelde ik ongeveer 20 eieren en een half pond boter bij elkaar en na wat bijgepraat te hebben fietste ik weer in de richting van De Doorn.
Op de terugweg was zo goed als niemand op de weg te zien. Dichtbij het Lichtmis viaduct gekomen zag ik achter de bomen twee jachtvliegtuigen op me afkomen. Ze doken iets naar beneden en de mitrailleurs ratelden angstaanjagend. Ik dacht dat ze het op mij gemunt was, want er was niemand op de weg.
Dus meteen de fiets van me afgekwakt en een éénmansgat ingedoken. Toen de vliegtuigen weer over waren gekomen kroop ik uit de schuilplaats en pakte de fiets weer op.
Ik wilde gaan fietsen, maar dat ging niet, de trapper zat vast tegen de kettingkast. Daar kwamen de vliegtuigen weer aan, dus rennen met de fiets aan de hand naar het Lichtmis viaduct. Daar wachtte ik tot de jagers weg waren. Daarna ben ik naar de onderkant van het viaduct gelopen. Onderweg vond ik een steen waarmee ik de trapper bewerkte zodat hij weer rond wilde.
Ik stapte vervolgens weer op de fiets en toen ik over de helft was zag ik wat er gebeurd was.
De jagers hadden een Duitse vrachtwagen doorzeefd met kogels.
Er zaten veel gewonden in de auto, anderen waren dood, ook lagen er een paar dood buiten de auto.
Een man of drie-vier was nog op de been. Ik ben maar snel verder gereden, want ik hield er rekening mee dat ze mijn fiets in beslag zouden kunnen nemen.
Thuis gekomen bleken de eieren tot struif, de boter was echter nog aardig goed. Geertje was doodongerust omdat ik zo lang weg was gebleven. Ze wist niet waar ik naar toe was. Maar ik was gelukkig behouden thuis gekomen.

Schuilplaats in de bessenstruiken

Daarna ben ik ook niet meer voor de Duitsers gaan werken, het werd me te gevaarlijk. Het duurde toen nog enige dagen voordat de Duitsers weg waren. Als er in die periode soms een Duitser op
De Doorn kwam dook ik in de bessenstruiken die er volop stonden.
(3)"

[3] De struiken van de zwarte bessen stonden rondom “huize Den Doorn” en rondom de boerderij tot aan de woning van de fam. Boeve aan de Doornweg.

Met dank aan Henk Talen.

Henk Talen vraagt zich nog het volgende af:

De gaten die door de Duitse vliegtuigbommen in het viaduct zijn geslagen en die op de foto duidelijk zijn te zien, zijn pas jaren later gerepareerd. Ik kan me nog herinneren dat ik bij mijn moeder achter op de fiets er langs kwam, op weg naar mijn opa en oma in Den Hulst, en dat de gaten er nog in zaten. Ik zal toen vijf jaar geweest zijn, want ik ging nog niet naar school en ben in augustus 1945 geboren. Dat zou betekenen dat het tot zeker 1950 heeft geduurd voordat het viaduct hersteld werd. Klopt dat?
                                        Misschien iemand die hier meer over kan vertellen?

 

Voor reacties/aanvullingen: plankenloodsje@outlook.com  

 

Aanvulling Cor Klappe:

Er zaten 4 gaten in het viaduct. Met een personenauto kon je er nog zo ongeveer tussen door. Wanneer het gerepareerd is, weet hij niet meer, maar het lijkt hem sterk dat dit 5 jaar heeft geduurd.